Vuurtoren Harlingen by night

Weekje kerst 2009

Onze kerstboom is ondertussen afgetuigd. De sneeuw blijft nog wel even liggen. Vrijdag was het in één keer 2010. Eerst maar eens een verslag van afgelopen anderhalve week vakantie.
Daar was het dan in eens donderdag 24 december. Eerste dagje vrij voor Joyce en mij. ’s middags zijn we nog even de stad in gegaan om de laatste inkopen te doen voor de kerstavond. Deze wordt gevierd bij Annie met een heerlijk gourmet in Kortenhoef. Tassen vol cadeaus worden weer versleept en rondom de kerstboom is geen plaats meer. Je ziet alleen maar cadeaus. Joyce wordt hoe langer hoe zenuwachtiger en ongeduldiger. Hahah, mooi is dat weer elk jaar. Voor het eten openen we alvast wat pakjes anders komt er geen eind aan. Ik krijg het nieuwe boek van Dan Brown, veel spullen voor mijn nieuwe fiets en een Wellness weekend op Texel van Joyce. Hier gaan we gelijk zondag naar toe. Heerlijk hoor. Ik krijg nog veel meer maar dat wordt een te lange lijst. Joyce krijgt van mij een overnachting in de vuurtoren van Harlingen op 20 januari. Voor die nacht is de vuurtoren van jou. Het kado werd gegeven in de vorm van een puzzel. Maar één cadeau kopen voor Joyce is saai. Nu hebben we er allemaal lol van! Als klap op de vuurpijl krijgen we van m’n moeder allemaal een reis naar Boedapest. Deze mocht Anke bij elkaar puzzelen. Met de paasdagen van 2010 zitten we daar gezellig met z’n vijfen.
Nadat alles is uitgepakt en het eten een beetje gezakt is gaan we met de taxi terug naar huis. Ik loop nog naar Cartouche om een biertje met Ronald en Jochem te drinken. Ronald is er snel klaar mee en met Jochem ga ik nog de Guardian in waar we Sander en Annemiek tegenkomen. Nadat Jochem buiten over de broek van Sander heen heeft gepist ga ik hard lachend naar huis.
Kerstmenu 1e kerstdag 2009
Op eerste kerstdag wordt ik redelijk fris wakker, eigenlijk nergens last van. Het bier ging niet in een belachelijk hard tempo en bij de gourmet had ik veel water gedronken. Vandaag doen we lekker rustig aan en vanavond gaan we naar Jeroen en Natas in Huizen voor het kerstdiner. Samen met Marieke, Dick, Anke, Diewertje, Natas en Jeroen gaan we de traditionele kerstmaaltijd eten die m’n moeder altijd geweldig klaar maakt. Dit jaar stonden er zeven gangen op het menu. Vorig jaar duurde het allemaal een beetje lang dus begonnen we dit jaar iets eerder en namen we niet of nauwlijks iets bij het drankje vooraf. Uiteindelijk zaten we pas om 23:00 uur aan gang vier, de Spoon. Toen moest het hoofdgerecht nog komen. Vergezeld door een paar fantastische wijnen is het allemaal heel gezellig en knus. Net als de voorgaande jaren liggen we regelmatig dubbel om Jeroen. Wat een figuur is dat, het blijft lachen! Ik word na het hoofdgerecht een beetje moe en doe een kort dutje op de bank. Even dommelen voordat we de peer met pittige chocoladesaus krijgen. Helaas halen we net als vorig jaar het laatste gerecht niet. We moeten de koffie Brasil aan ons voorbij laten gaan. We gaan met de taxi naar Hilversum terug en liggen rond 04:00 uur in ons bedje. Het was nog even lachen toen Annie uit de taxi sprong, ze lag gelijk onderuit. “Zo glad is het dus” zei ze!!! Hahaha.
Ook op de tweede kerstdag worden we ontspannen wakker. Niets aan de hand. Vanavond gaan we eten bij Lust waar we in 2007 een heerlijk negen gangen diner hebben gegeten op de tweede kerstdag. Vorig jaar was de kaart met kerst iets minder en toen zijn we uitgeweken naar Docks. Nadat we de auto’s in Huizen hebben opgehaald spreken we af om richting de Langestraat te lopen. Dit jaar hebben ze de keus bij Lust uit een 3, 4, 5, of 6 gangen diner. Dit kun je aan de hand van de kaart zelf samenstellen. Wij kiezen allemaal voor een vier gangen diner met wijn arrangement. We genieten echt van alles. Het is heel goed eten hier. Jammer dat we in het begin een beetje lang moesten wachten. Pas na ruim een uur konden we door de drukte pas onze bestelling doen. Dit werd keurig goed gemaakt met een flesje wijn van het huis. Deze past mooi bij de oeters die we bestellen als voorafje. We nemen alle drie een Scroppino. Dit is een soort Spoon zoals we de dag ervoor ook hadden maar dan net anders. Hier wordt namelijk ook wodka aan toegevoegd en het geheeld wordt opgeklopt tot een soort luchtige ijs mousse. Heerlijk!!! Na het eten nemen we boven in de lounge nog even plaatst voor een kopje koffie of thee. Ook deze avond zit er weer op. Bah, wat gaat dat snel.
Bubbelbad
Je hebt totaal het gevoel niet dat het zondag is maar vandaag is het toch echt zondag. We vertrekken vandaag naar Texel. Ons verblijf daar in het Hotel Greenside moet helemaal top worden. We hebben een bubbelbad op de kamer met zonnedouche. Even bijkomen van de “drukke” dagen. Uitwaaien met die handel. We vetrekken om 13:30 uur van Hilversum richting Den Helder om daar de boot te nemen richting mijn kerstkcadeau Texel. De reis duurt in totaal zo’n twee uur. De reis met de boot en veder op het eiland verloopt prima. TomTom doet goed z’n werk, ook in uithoeken van Nederland. We checken in en gaan natuurlijk direct onze luxe kamer bewonderen. Wauw, dat is een groot bad. Alles er op en er aan! Dat wordt lekker badderen vanavond. Het weer is niet geweldig, het is zeer koud, harde wind en het regent ook nog eens. Het weerhoudt ons er niet van om toch even de Koog in te gaan. We willen wel even een drankje doen. We vinden een leuk tentje waar we op gaan drogen onder het genot van een Texels biertje en wat tapas. Bij het arrangement zit een diner in het hotel. We dineren deze avond in het hotel, morgen gaan we in de Koog zelf iets eten. Natuurlijk gaan we snel naar boven om ons bubbelbad uit te proberen. Badschuim erin en genieten!!! Wat een top bad is dit. Helemaal te gek. Leuk voor thuis ook. Zo rozig als wat vallen we heerlijk is slaap nadat we nog wat tv gekeken hebben.
Fietsen op Texel
Vandaag staat in het teken van uitwaaien, fietsen en geocachen. Ik heb mijn Garmin gevuld met de kaart van Texel en een aantal caches. We huren twee fietsen en gaan na het ontbijt fietsend richting het noorden van Texel. Daar staat de vuurtoren en ligt een cache in de duinen. Heel verstandig vertel ik pas halverwege aan Joyce dat het zo’n 12 km fietsen is… en dan ook weer terug. Ze is er niet heel blij mee maar omdat het mijn kerst cadeau is gaat ze accoord. Haha. Bij de vuurtoren aangekomen nemen we eerst een kopje koffie en gaan dan lopend op pad om de cache te vinden. De route is ook nog eens een kilomter of vier door de duinen en over het strand. Wat Joyce op de been houdt is de sluitingstijd van de winkels op Texel. We moeten echt nog gaan winkelen namelijk. Nadat we de cache gevonden hebben fietsen we binnen een uur terug en gaan bij de Koog nog ff wat winkels in. Joyce koopt een broek en na afloop drinken we nog een biertje en eten een klein hapje. Nadat we ons in het hotel hebben opgefrist gaan we weer met de fietsen naar het centrum toe om daar een hapje te eten. Het is flink koud. Om met de fiets te gaan is dan wel zo lekker. We eten deze avond niet zo geweldig helaas. Misschien zijn we door de voorgaande diners wel een beetje verwend geraakt. We pakken wederom een lang bad en gaan helemaal voldaan pitten. Mooi dagje op het eiland gehad.
Joyce bij de vuurtoren
Dinsdag is al weer de dag van vertrek. Na het ontbijt pakken we de spullen in en rijden richting Den Burg. Daar gaan we nog even winkelen omdat het centrum daar groter is. Ik koop nieuwe schoenen van Le Coq Sportief maar Joyce slaagt maar niet. De laarzen die ze wil zijn niet meer in haar maat. Balen. Na nog wat kleine boodschapjes rijden we richting de boot. Nog geen 20 minuten later staan we al weer in Den Helder. Wat vervelend dat het altijd zo vlug moet gaan. Het is een geslaagd kerstcadeau van Joyce. Dit mag ze me vaker geven. Heerlijk genoten.
Vuurwerk 2010
Joyce en Ilona met vuurwerk
Donderdagavond, oudjaarsavond zijn we naar Adse en Ilona gegaan om daar oud & nieuw te vieren. Spelletjes gedaan, champagne gedronken en New Super Mario Bros gespeeld op de Wii. Wat een cool spel is dat. Gewoon met z’n vieren in één level. Wat een chaos. Hahah. Na twaalven vuurwerk afgestoken. Ilona en Jocye hadden in al hun wijsheid besloten dat Adse en ik hievoor moesten zorgen. Zo gezegd, zo gedaan! We hebben een hele gezellige avond gehad. Dan is het in één keer 2010. Wat staat er dit jaar te op de planning??? Een aantal leuke dingen kan ik al wel verklappen. Natuurlijk gaan we voor Joyce haar kerstcadeau slapen in de vuurtoren van Harlingen 20 januari. Vervolgens gaan we op 7 februari weer een weekje naar Lapland. Vorige keer in 2007 is ons zo goed bevallen dat we hier graag naar terug keren. Met pasen naar Boedapest dus genoeg leuks op het programma.